All You Need
In One Single
Theme.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat
Search here:

Tijd voor een nieuwe review! Sinds kort behoort de Trek Domane SLR 6 tot mijn ‘wagenpark’. Een racefiets aanschaffen, dat zal je mij niet snel zien doen. Over het algemeen ben ik een ‘lompe’ fietsster en houd ik wel van wat gooi en smijtwerk. Ook voor gravel en onverharde paden draai ik mijn hand niet om. Ook niet op de racefiets

Waarschijnlijk moest mijn vorige racefiets hierdoor het onderspit delven. Begin dit jaar kwam ik erachter dat de seatmast van die fiets gescheurd was. De fiets was ruim 10 jaar oud dus ook wel toe aan vervanging.

”Mijn droomfiets was binnen 30 dagen leverbaar.”

Waarom de Domane?

Lekker toeren op de weg is nooit zo mijn ding geweest. Persoonlijk houd ik wel van wat afwisseling maar was ik niet op zoek naar een gravelbike. De Domane is een echte alleskunner en daardoor had ik mijn zinnen hierop gezet. De huidige fietsenmarkt zorgde er ook nog eens voor dat de keuze niet reuze was. Maar mijn ‘droomfiets’ was binnen 30 dagen leverbaar. Toen moest er een keuze gemaakt worden: bestel ik deze fiets (die boven budget ligt) of wacht ik nog een jaartje met de kans dat ik deze fiets alsnog misloop vanwege de schaarste. Eigenlijk heb ik geen seconde getwijfeld en de Domane SLR 6 (Team Issue) meteen besteld.

Wat voor fiets is een Trek Domane?

De Trek Domane is (zoals ik net al beschreef) een echte alleskunner. Een fiets met oneindige mogelijkheden. Met verstelbare IsoSpeed op de SLR-modellen en het geavanceerde endurance frame kom je qua comfort niks tekort. En precies dat is hetgeen waar ik naar opzoek ben als het gaat om een racefiets. Daarnaast komt de Domane standaard met een 32c raceband en heeft hij de mogelijkheid om een band te monteren tot 38c. Wat betekend dat een gravelbandje ook prima past. De SLR serie komt ook nog eens met carbon wielen en een carbon stuur. Wat voor nog meer comfort en stijfheid zorgt!

Een leuk dingetje waar ze bij Trek over nagedacht hebben:
Een opbergruimte voor je reparatie kit in het frame! Zo hoef je dus nooit meer je binnenband, pompje, bandenlichters en patronen mee te nemen in een zadeltasje of in je shirt. Je hebt het gewoon in je frame zitten.

”Ook op gravel en onverharde paden voelt hij totaal niet zenuwachtig aan.”

Mijn ervaring

Deze racefiets is echt gebouwd voor comfort, klinkers, slechte paden en gravel is voor dit fietsje geen enkel probleem. Je wordt niet door elkaar geschud en je kan de tractie op je pedalen houden door de IsoSpeed, wat zorgt voor het ‘flexen’ van de seatmast waardoor een deel van de klappen wordt opgevangen door de fiets. Dat geldt eigenlijk ook voor de carbon voorvork en het stuur. Waar mijn vorige racefiets eigenlijk best wel een ‘zenuwachtig ding’ was. Ligt deze eigenlijk als een blok op de weg. In de goede zin van het woord, hij is super stabiel en ook op gravel en onverharde paden voelt hij totaal niet zenuwachtig aan. Voor het ‘echte’ gravelwerk is een bandje met profiel zeker gewenst. Maar als je van een beetje spelen op de fiets houdt volstaat het standaard bandje ook prima.

Al met al een hele fijne fiets, afgelopen weken pak ik zelfs vaker de racefiets mee naar buiten dan de mountainbike. Gewoon omdat ik voor een zandpad of schelpenpad niet meer hoef om te keren omdat het ‘niet kan’ met de racefiets. En dat maakt het rijden op de Domane juist leuk en uitdagend.

In de toekomst gaan er vast nog vele avonturen verreden worden op deze racefiets. Voor nu moet ik nog op zoek naar doelen en avonturen maar dat komt vast wel. Mocht je nog leuke ideeën hebben laat het weten!

-X- Rachelle