All You Need
In One Single
Theme.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat
Search here:

Het is een tijdje geleden dat ik hier wat geschreven heb. Maar er zijn genoeg leuke dingen gebeurd in mijn fietsleventje om over te schrijven. Het team groeit als kool. We zijn in 1 jaar van 4 naar 8 rensters gegaan. En ook hebben we een aantal nieuwe en toffe sponsoren mogen verwelkomen. En ja echt waar ik had een volwaardige voorbereiding op seizoen 2020.

Maar deze blog wijd ik volledig aan mijn nieuwe liefde. De Trek Supercaliber. Een fiets waar alle renners van het Trek Factory Racing Team al een jaar mee rond hebben gereden. Aan het begin dan wel met een mooie ‘sok’ over het suspension deel. Maar toen ik erachter kwam wat zich onder die sok bevond was ik meteen verkocht.

”Ik kocht de Trek Supercaliber, zonder te testen of te hebben gezien, iets wat je mij niet zo snel zal zien doen.”

Waarom een Supercaliber?

Ik kon het nooit zo vinden met full suspension mountainbikes. Ik heb ze meerdere malen uitvoerig getest, van de goedkoopste tot de duurste modellen met alle technische snufjes. En nog kon ik geen vriendjes worden met het gevoel van een fully. Maar toch gaf de hardtail mij niet voldoende controle. Maakte niet uit hoe ver ik achter mijn zadel hing. Op de ruigere parcoursen wipte mijn achterwiel mij zo over het voorwiel heen (Wat wil je ook met 52 kilo).


En toen was het moment daar. Ik kocht de Trek Supercaliber, zonder te testen of te hebben gezien, iets wat je mij niet zo snel zal zien doen. Deze MTB was iets unieks, iets nieuws maar voor mij misschien meer een uitkomst. Een halfie, softtail, of zoals Trek het benoemd ‘best of both worlds’. En eerlijk is eerlijk. Trek heeft gelijk het is echt het beste van beide. Op de momenten dat jij controle wil hebben, heb je die extra controle en meer ‘contact met de aarde’ als bij een full suspension En op de momenten dat je wilt dat het een hardtail is dan is hij dat ook. Leuk detail: ik rijd zonder lock-out op de achter demper, dat is namelijk ook helemaal niet nodig. De demper staat bij mij altijd open. Wel is het belangrijk dat je de demper goed instelt!

Weetjes:


De Supercaliber (maakt niet uit welk type) is voorzien van interne kabelbegeleiding. En heeft plaats voor 2 bidonhouders. Ook heeft deze MTB een Knock Block, deze zorgt ervoor dat je stuur niet in je frame slaat bij een valpartij, hiermee wordt eventuele frameschade voorkomen. En de IsoStrut technologie is speciaal ontwikkeld voor het Trek Supercaliber frame. Dit is de enige mountainbike waarbij de demper verwerkt zit IN het frame. Waardoor de Supercaliber veel hogere stijfheidswaarden kan voorleggen dan andere full suspension mountainbikes.

Eigen ervaring:

Deze mountainbike wil eigenlijk alleen maar vooruit. Je verliest amper energie bij het aanzetten, het geeft geen ‘pedalbob’. Ook het sturen gaat ontzettend soepel en snel, de wendbaarheid die je verwacht van zo’n bike. Zoals ik al zei staat de demper bij mij altijd open. Ook bij het klimmen, het gevoel van ‘stuiteren’ heb je niet op een klim, dat wat je bij een full-suspension wel zou merken. Ook heb ik met deze mountainbike een stuk meer vertrouwen op ruigere parcoursen. Ik hoor je denken: maar je hebt nog helemaal geen ‘echte’ wedstrijden gereden op deze fiets. Dat klopt, toch heb ik deze fiets al op verschillende parcoursen uitgetest. De Rockgardens op de VAM, de drop-off bij de ICW in Sleen en nog een aantal andere parcoursen. Deze parcoursen heb ik in het verleden ook met mijn hardtail gereden en toch merk ik dat ik nu meer durf en meer controle heb met deze nieuwe bike Een match made in heaven zo voelt het, elke rit die ik maak met deze bike is en blijft een feestje.

Technische specs

Wel heeft mijn nieuwe MTB een aantal upgrades ondergaan wat de rijstijl ten goede is gekomen voor de mensen die het leuk vinden, hieronder de specificaties van mijn wedstrijdfiets voor 2020.

Type fiets        -Trek Supercaliber 9.7
Voorvork         – RockShox Sid Select                         (Voorheen Rockshox Reba)
Demper           -Trek IsoStrut Fox Performance         (Slechts 60 mm veerweg)

Wielen            – Bontrager Kovee Elite 23 Carbon
Shifter             – SRAM XX1 Eagle 1×12                      (Voorheen SRAM NX Eagle)
Derailleur        – SRAM XX1 Eagle                               (Voorheen SRAM NX Eagle)
Crankstel        – SRAM NX Eagle

Zadel               -Bontrager Ajna Elite                         (Voorheen Bontrager Montrose Comp)
Handvatten     -ESI Grips Chunky
Rem voor        -HopeTech3 E4                                  (Voorheen Shimano MT501)
Rem achter     -HopeTech3 X2                                  (Voorheen Shimano MT501)

Ik wil alle sponsoren dan wel persoonlijk dan wel van het team bedanken voor het mogelijk maken dat ik op zo’n XC racebike mag rondrijden! Hopelijk brengt dit seizoen nog een paar leuke wedstrijden. We gaan het zien

X Rachelle